شما ثانیه دیگر به♦♥♦ علم و فرهنگ ♥♦♥ منتقل می شوید

نجوم

علم و فرهنگ

تبلیغات

نجوم

خرده سیاره‌ای که از کنار زمین گذشت

هفته گذشته یک خرده سیاره با فاصله اندکی از کنار زمین عبور کرد، این درحالی است که دانشمندان اخیرا اعلام کردند اندازه این خرده سیاره دوبرابر چیزی بوده که پیشتر تصور کرده بودند.

 

خرده سیاره 2012 LZ1 با فاصله 5.3 میلیون کیلومتر مربع از زمین حرکت می کرد و روز 14 ژوئن به نزدیک ترین فاصله خود به زمین رسید. از آنجا که این فاصله تقریبا 14 برابر فاصله میان زمین و خورشید است، این خرده سیاره مستطیلی شکل نمی توانست تهدیدی برای برخورد با سیاره ما باشد.

این درحالی است که عبور نزدیک این خرده سیاره از کنار زمین فرصتی را برای ستاره شناسان فراهم کرد تا با استفاده از سیستمهای رادار سیاره ای خود در رصدخانه آرسیبو (تلسکوپ رادیویی بزرگی در پرتوریکو) اندازه این خرده سیاره را بررسی کرده و اعلام کرده است که اندازه آن به واقع دست کم گرفته شده است.

دانشمندان ابتدا تصور می کردند که 2012 LZ1 اندازه یک محله شهری است اما براساس نور آن، درحالی که از کنار زمین عبور می کرده دانشمندان اظهار داشته اند که اندازه واقعی این خرده سیاره دوبرابر اندازه درنظر گرفته شده است و گفته می شود که در وسیع ترین بخش خود یک کیلومتر وسعت داشته است.

 

الن هاول از رصدخانه آرسیبو به عنوان یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی اظهار داشت: این جسم بزرگتر از چیزی بود که ما انتظار آن را داشتیم و این امر نشان می دهد که چقدر رادارهای رصدخانه ها حاضر اهمیت هستند چرا که ما هنوز هم در حال دریافت اطلاعاتی درباره تعداد خرده سیاره ها هستیم.

آنها افزودند که در صورت برخورد چنین جسم بزرگی به زمین می تواند تبعات جدی جهانی به دنبال داشته باشد. اما اندازه گیری های رادار نشان داده است که این جسم هیچ گونه شانسی برای برخورد با زمین طی 750 سال آینده ندارد.

براساس گزارش اسپیس، مایک نسلون مدیر علوم رادارهای بین سیاره ای در رصد خانه آرسبو اظهار داشت: حساسیت رادار ما این فرصت را فراهم می کند که ویژگیهای فیزیکی این خرده سیاره را اندازه گیری کنیم و به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا این خرده سیاره در 750 سال آینده بر زمین تأثیر می گذارد یا خیر.

این خرده سیاره تازه کشف شده نخستین بار 10 ژوئن در رصد خانه سایدین اسپرینگ استرالیا مشاهده شد، از آن زمان این جسم نزدیک زمین با فاصله اندکی از کنار زمین گذشت و ستاره شناسان اندازه های تقریبی از آن در اختیار داشتند.

تحقیق در رابطه با حفظ زمین از برخورد با سنگهای فضایی همواره از موضوعات مورد علاقه محققان بوده است. طی تاریخ 4/5 میلیارد ساله زمین به کرات مورد اصابت خرده سیاره ها قرار گرفته که در برخی از موارد این ضربات درصد قابل توجهی از حیات در زمین را نابود کرده است.

ستاره شناسان حدود 9 هزار خرده سیاره نزدیک به زمین را شناسایی کرده اند اما اعتقاد دارند که تعداد آنها بسیار بیشتر است و هنوز شناسایی نشده اند




برچسب ها : ,
مطالب مرتبط
بخش نظرات

برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







.